http://www.mnn.com/technology/gadgets-electronics/blogs/silicon-the-new-lithium Quote:A new breakthrough may bring silicon-air batteries to market in less than 5 years. Is it time for lithium-ion to step aside?
If it weren't for Bolivia, the electric car industry wouldn't be zipping quite as energetically as it is right now. Lithium carbonate is not an overly abundant mineral and nearly every auto manufacturer is banking on the reserve of lithium that rests quietly in the Bolivian Andes, representing more than one half of the world's supply.
Lithium batteries, while lighter and longer-lasting than then their nickel-cadmium and lead-acid predecessors, are not easily recycled and are prone to problems when they encounter high humidity and heat conditions.
But in one fell swoop, an announcement last week from the Technion-Israel Institute may rather quickly make the lithium-ion battery a thing of the past.
The joint research project led by three scientists professors in three continents — Yair Ein-Eli of Technion, Digby Macdonald of Penn State University, and Rika Hagiwara of Kyoto University — has yielded a working prototype of the battery which dispenses with the typical heavy, metal-based cathode structure and replaces it with something much lighter ... air.
The anode is inexpensive, totally nontoxic and biodegradable — oxidized silicon. The current prototype is not rechargeable but can last for thousands of hours and according to Ein-Eli, a rechargeable consumer battery may be available within five years.
Car batteries could be as little as 10 years away, and these batteries will not have any of the disposal issues of batteries past. Silicon, as Ein-Eli explains, "... will turn into sand that would be recycled into silicon and then into power again."
And cars are just the beginning. A lightweight and inexpensive energy storage system with high energy capacity could be a perfect companion for intermittent fuel stocks like solar and wind, making renewable energy easy to store and distribute.
Traducció automatitzada:
Quote:Una nova revolució tecnologica pot portar les bateries d'aire-silici al mercat en menys de 5 anys. És hora de deixar les bateries de liti-ió de banda?
Si no fos per Bolívia, la indústria de l'automòbil elèctric no apostaria pel liti tan enèrgicament com ho és ara. El carbonat de liti no és un mineral molt abundants i gairebé tots els fabricants d'automòbils confia en la enorme reserva de liti que descansa tranquil.lament als Andes bolivians, que representen més de la meitat del subministrament mundial.
Les bateries de liti, encara que més lleugerer i més duradorer que els predecessors de níquel-cadmi i de plom-àcid, no poden ser fàcilment reciclades i són propenses a problemes quan es troben amb condicions d'alta humitat i calor.
Però de sobte un anunci la setmana passada del Technion-Israel Institute pot fer ràpidament que la bateria de liti-ió en una cosa del passat.
El projecte d'investigació conjunt dirigit per tres professors dels científics en tres continents - Yair Ein-Eli de Technion, Digby Macdonald, de la Penn State University, i Rika Hagiwara de la Universitat de Kyoto - s'ha cosntruït un prototip de treball de la bateria, que prescindeix de la típica estructura pesada de base del càtode i la substitueix per una cosa molt més lleugera ... per aire!.
L'ànode és de baix cost, totalment no tòxic i biodegradable - òxid de silici. El prototip actual no és recarregable, però pot durar milers d'hores i d'acord amb Ein-Eli, una bateria recarregable pels consumidors pot estar disponibles d'aquí a cinc anys.
Les bateries de cotxe poden ser viables a tan poc com 10 anys de distància, i aquestes bateries no tindrà cap de les qüestions d'eliminació i reciclatge de les piles passat. De silici, com Ein-Eli explica, "... es convertirà en la sorra que es recicla en el silici i després en bateria de nou."
I els cotxes són només el començament. Un sistema lleuger i econòmic d'emmagatzematge d'energia amb alta capacitat pot ser un company perfecte per a les reserves de producció intermitents, com la solar i l'eòlica, el que farien l'energia renovable fàcil d'emmagatzemar i distribuir.