A can Layola ronda la idea de fer una bicicleta elèctrica reclinada.
Mentre que mon germà li agradaria una bicicleta reclinada convencional amb un motoret modest, jo em decanto per un xassís sobredimesionat que pugui admetre potències per superar àmpliament els 100 km/h.
Un dels punts del frec a frec venia pel carenat. (si valia la pena plantejar-se'l). En relació amb això, he trobat el llistat següent:
* 2,1 - un totxo pulit
* 1 - un cub llis (valor referència)
* 0,9 - una bicicleta típica, con ciclista.
* 0,7 a 1,1 - Fórmula 1
* més de 0,6 - un camió típic.
* 0,57 - Hummer H2, 2003
* 0,51 - Citroën 2CV
* 0,42 - Lamborghini Countach, 1974
* 0,38 - Volkswagen Escarabajo
* 0,372 - Ferrari F50, 1996
* 0,36 - Ferrari Testarossa, 1986
* 0,36 - Opel GT, 1969
* 0,36 - Honda Civic, 2001
* 0,36 - Citroën CX, 1974 (el modelo recibió su nombre precisamente por su bajo Cx)
* 0,34 - Ford Sierra, 1982
* 0,34 - Fiat Uno, 1983 - 1989
* 0,33 - Audi A3, 2006
* 0,33 - Subaru Impreza WRX STi, 2004
* 0,33 - Mazda RX-7 FC3C, 1987-91
* 0,32 - Toyota Celica, 1995-2005
* 0,31 - Citroën AX, 1986
* 0,31 - Ford Falcon, 1995-1998
* 0,31 - Renault 25, 1984
* 0,30 - Audi 100, 1983
* 0,30 - Fiat Uno, 1989 - 1996
* 0,30 - BMW E90, 2006
* 0,30 - Porsche 996, 1997
* 0,30 - Saab 92, 1947
* 0,29 - Honda CRX HF 1988
* 0,29 - BMW 8-Series, 1989
* 0,29 - Porsche Boxster, 2005
* 0,29 - Chevrolet Corvette, 2005
* 0,29 - Honda Accord Hybrid, 2005
* 0,29 - Mercedes-Benz Clase C Coupé, 2001-2007
* 0,28 - Porsche 997, 2004
* 0,28 - Renault 25 TS, 1984
* 0,28 - Saab 9-3, 2003
* 0,27 - Mercedes-Benz Clase C Sedan, 2001 - 2007
* 0,27 - Rumpler, 1921
* 0,26 - Mercedes-Benz W221 S-Class, 2006
* 0,26 - Toyota Prius, 2004
* 0,25 - Dymaxion, 1933
* 0,25 - Honda Insight, 1999
* 0,24 - Audi A2 1.2 TDI, 2001
* 0,212 - Tatra T77 a, 1935
* 0,20 - Loremo Concept, 2006
* 0,20 - Opel Eco Speedster Concept, 2003
* 0,195 - General Motors EV1, 1996
* 0,19 - Alfa Romeo BAT Concept Car, 1953
* 0,19 - Dodge Intrepid ESX Concept Car , 1995
* 0,19 - Mercedes-Benz "Bionic Car", Concept Car 2005
* 0,16 - Daihatsu UFEIII Concept Car, 2005
* 0,16 - General Motors Precept Concept Car, 2000
* 0,14 - Fiat Turbina Concept Car, 1954
* 0,137 - Ford Probe V prototype, 1985
* 0,1 - esfera llisa
D'aquest llistat, es poden deduir dues coses:
1) Dit a grosso modo, el "coeficient aerodinàmic" (cx) és un factor que no depèn de la superfície total exposada del vehicle, sinó la eficiència amb què aquesta superfície travessa el aire (sigui la superfície més gran o petita).
http://es.wikipedia.org/wiki/Coeficiente_de_resistencia_aerodinámica2) El cx de una bicicleta és molt deficitari! 0,9! (la majoria de cotxes ronda els 0.3).
Reclinar la bicicleta milloraria l'eficiència, perquè exposes menys superfície a travessar, però el coeficient no sofrirà una millora espectacular, doncs les múltiples friccions del xassís i la persona continuen sent presents.
Sobre el paper, val la pena intentar carenar, encara que sigui un sistema molt econòmic i elemental.
M'agradaria fer méció especial del Ford probe V de 1985, hereu directe de la segona crisi del petroli. Malgrat no ser cotxe elèctric, se l'ha de tenir molt en compte, doncs és una obra mestre de la aerodinàmica: amb un coeficient de 0,137, hi ha pocs cotxes al mon que el puguin superar-lo (ZER bertone és un d'ells, 0.11 cx).