Fa unes setmanes es va filtrar un estudi sobre el zenit del petroli. D'origen militar, és obra del departament d'Anàlisi Futur del Centre de Transformació Bundeswehr, i segons sembla, no estava destinat a la seva publicació . A més, no havia estat revisat encara pel Ministeri de Defensa o altres organismes governamentals.
Der Spiegel ha resumit alguns dels punts més importants de l'informe, mentre que a The Oil Drum s'ha traduït de manera més extensa. Mostra que el govern germànic està estudiant a fons la qüestió del zenit del petroli, i que és conscient de les greus conseqüències que hi haurà a mesura que disminueix la producció mundial de petroli.
L'estudi és una reminiscència de l'Informe Hirsch, encarregat pel Departament d'Energia dels EUA, que va advertir dels riscos plantejats pel
.
Peak Oil
Implications Of Resource Scarcity On (National) Security
Center for German Army Transformation, Group for “Future Studies”
July 2010
1. IntroductionL'objectiu del document és sobre el tema dels recursos finits, utilitzant el zenit del petroli com a exemple. L'informe és part d'una sèrie de publicacions es centren a llarg termini (30 anys) amb la intenció que el Ministeri de Defensa pugui prendre unes primeres mesures.
En el passat, els recursos sempre han provocat conflictes, sobretot de caràcter regional. Per al futur, els autors esperen que això es converteixi en un problema global, doncs l'escassetat (principalment de petroli cru) afectarà tot el món.
Els autors confirmen múltiples punts de vista sobre quan serà el Pic del Petroli, i reconeixen que és segur que tard o d'hora hi haurà un zenit del petroli. L'estudi no tracta de col.locar el problema en una línia de temps, sinó de traçar les conseqüències d'un pic. Ells esperen conseqüències importants amb un retard de 15-30 anys després del pic ha arribat.
L'informe es refereix a la incertesa dels estats reals de les reserves, principalment en països de l'OPEP, basades en el mètode d'assignació de quotes en l'OPEP, però també es refereix a la possibilitat de millors tecnologies d'extracció.
Ells suggereixen que s'ha convertit en urgent comprendre les conseqüències d'un Peak Oil que passi ara mateix per tal de tenir temps suficient per adaptar-se.
2. The Importance of Oil2.1 Oil as a driver of globalization95% de tots els productes industrials és depenent del petroli com a combustible i / o com una base química per a la producció de polímers, etc. El petroli s'ha convertit en un factor clau de la vida moderna i la globalització.
Substancials augments dels preus del petroli suposaria un risc sistèmic, no només per coses òbvies com el transport, sinó també per a altres subsistemes.
Per tant, a nivell internacional, sinó també a nivell nacional, hi ha un interès vital en assegurar l'accés al petroli, que actualment està disponible en els escassos mercats pel món, amb l'OPEP, que s'hi ha de cooperar per a una dependència mútua entre els actors clau (i una massiva presència dels militars d'EUA en la regió del Golf).
A m´s a més, hi ha diversos conflictes regionals que en part s'atribueixen als recursos, com per exemple en la regió del Caucas, Orient Mitjà o a Nigèria. També poden alimentar els conflictes a causa de la riquesa que generen aquests recursos(com a Àfrica).
L'informe considera que - dins d'un termini fins l'any 2040 - han canviat el panorama de la seguretat internacional, a causa dels nous riscos (inclosos els riscos de transport de combustibles) i els nous rols dels actors en un possible conflicte al voltant de la distribució de recursos cada vegada més escassos.
2.2 German energy security.El terme es defineix estrictament com "fiabilitat de subministrament d'energia", i després s'expandeix per incloure objectius ambientals, la tecnologia de transformació de les societats, la planificació de la demanda d'energia i la planificació a llarg termini d'una estratègia nacional, vinculats amb les organitzacions internacionals.
L'informe a continuació, parla sobre un possible risc d'un xoc d'oferta, centrant-se en els principals proveïdors de petroli: Rússia, Noruega i el Regne Unit,e remarca que els socis europeus ja han passat el seu zènit i que Alemanya és cada vegada més dependent de Rússia, que actualment és fiable però no necessàriament a llarg termini. Tenint en compte les previsions de disminució en el consum energètic alemany, la participació de Rússia serà probablement del 40% el 2025, l'Orient Mitjà, Àfrica i les fonts al voltant del mar Caspi podrien compensar la decreixent producció europea.
3. Possible Scenarios After Global Peak OilThis chapter looks at gradual changes (3.1.) and the risk of disruptive changes (3.2) past a certain tipping point.
3.1 General interdependencies driven by Peak Oil3.1.1 Oil as a deciding factor in international relationshipsAmb la creixent escassetat, els productors estan cada vegada més en una posició avantatjosa, tant pels alts ingressos i com per l'accés a un petroli més barat en comparació amb els preus de mercat. Això en part s'inverteix la tendència als mercats lliure d'oli, que va tenir lloc després dels 70, i li dóna als països un major control sobre la cadena de subministrament, amb el risc dels monopolis i les nacionalitzacions, i de "preus polítics".
A més, els productors petrolífers fan servir una major quantitat de la seva producció per a demanda interna a preus més baixos, cosa que augmenta el consum intern i la ineficiència, la qual cosa accelera el problema. [Els autors no fan constar que el fet que els alts preus del petroli també portin més riquesa per al país que al seu torn augmenta el consum de recursos].
L'informe després ressalta les "estratègies"dels actors clau, incloent la xinesa CNPC (Xina National Petroleum Corporation), que tracta d'agafar les fonts que encara estan disponibles (en particular a Àsia i Àfrica), però sovint amb condicions poc atractives.
En general, els autors esperen una reducció de "lliure mercat" en els mecanismes de comerç de petroli, i un augment d'un major proteccionisme, ofertes d'intercanvi i aliances polítiques entre els proveïdors i clients, el que podria donar lloc a importants canvis geopolítics.
Una major volatilitat i la pèrdua de confiança són vistos com els possibles resultats d'un món on els subministraments de petroli són limitats, l'augment de la necessitat d'una "diplomàcia del petroli" i per tant augmentant el risc de risc moral entre tots els participants.
A continuació l'informe es refereix a les accions ja existents del govern alemany per lligar una estreta relació econòmica amb els proveïdors d'energia, i la tendència dels països consumidors per reduir la dependència del petroli, tractant de allunyar-se dels riscos de xocs d'oferta en el futur.
L'Orient s'identifica com una regió molt perillosa, amb alta participació externa de molts jugadors i per tant una situació general molt inestable.
En general, l'informe preveu una reducció de la importància dels "valors occidentals" en relació amb la democràcia i els drets humans en el context de les aliances per motius polítics, que cada vegada són impulsats per les economies emergents com la Xina - és probable que condueix a un tractament desigual. Les economies emergents s'espera que rebin un major reconeixement en les organitzacions internacionals, particularment aquells amb força en els recursos (com Rússia).
3.1.2 New security risks based on additional/alternative energy resourcesNous conflictes sorgeixen de l'exploració de petroli a les aigües oceàniques internacionals o en disputa, on hi ha múltiples problemes, especialment al voltant del cercle polar àrtic, més els riscos geopolítics per al conflicte armat.
A més, el canvi energètic cap a gas natural es veu com una extensió de la "edat del petroli", ja que pot ser capaç de reemplaçar al petroli cru com a font de pont fins que es trobin noves solucions. Es destaquen riscos de problemes de transport de gas (gasoductes) i els temes polítics relacionats (com es veu entre Rússia i els seus veïns durant els últims anys).
De la mateixa manera, es posa en relleu l'energia nuclear com una font potencial - posant l'accent en el risc per a la seguretat i la proliferació de tecnologia nuclear. També seria necessari un canvi de model energètic, enfocat cada vegada més a electrificar els sistemes.
Igualment, la competència entre els biocombustibles i la producció d'aliments es posa en relleu, que mostra els límits dels resultats de biocombustibles a compensar la disminució en la disponibilitat de petroli, i també mostrant els riscos per al subministrament d'aigua i degradació dels sòls per l'ús excessiu.
En general, els autors veuen una tendència a intentar augmentar l'autonomia energètica de le les regions, reduïnt la necessitat de rebre subministraments externs, en part potenciant en la capacitat de generar combustibles alternatius (biocarburants i de carbó), però sobretot centrant-se en la generació d'electricitat.
3.1.3 A shift in roles between private and public actorsSobre la premisa de la creixent importància del petroli, els governs cada cop intervenen més en l'obtenció dels beneficis del petroli, tant en l'oferta com la demanda. Això posa un major èmfasi en les negociacions polítiques, i augmenta el risc de nacionalitzacions dels recursos i les activitats clau de l'exploració.
Les llicències d'exploració són vistos com una àrea clau en la guerra d'ofertes (inclosos els compromisos no financers). Igualment, pot haver-hi un augment de pressió per renegociar o revocar les llicències ja existents. En última instància, cada país tractarà d'assegurar el petroli suficient per mantenir el seu nivell de vida.
D'altra banda, les empreses privades s'hauran de fer càrrec progressivament de la protecció de les infraestructures i garantir la producció i la seguretat del transport en les regions menys desenvolupades, sobretot si els països més febles es tornen incapaços de mantenir els seus propis serveis.
La dependència de la infraestructura relacionada amb el petroli (oleoductes, refineries, ports, vies principals sobre els oceans) s'incrementarà, i per tant el risc. Danyar la infraestructura a través d'actes hostils (sabotatge, la guerra) podria convertir-se en un objectiu atractiu per als grups o països amb una tendència a utilitzar la violència. El mateix s'espera per a la infraestructura d'electricitat i de gas natural - tots ells poden requerir una major protecció.
En general, l'enfocament dels riscos que s'espera a la regió anomenada la "el·lipse estratègica" (un terme usat per a la regió de l'est d'Europa que van des de l'Aràbia Saudita al sud de Rússia i l'antiga Unió Soviètica al nord), perquè la majoria de les reserves petrolieres es localitzen en aquesta àrea.
3.1.4 Economic and political crises as a consequence of the transition to “post-fossil” societiesHi ha una sèrie de riscos derivats dels preus del petroli per a les economies modernes, en particular en el transport. Els riscos de seguretat s'observen en conseqüència de les crisis sistèmiques.
Una primera conseqüència directa dels preus del petroli i una menor disponibilitat de combustibles fòssils és una possible reducció en la capacitat de transport, també en el transport particular i de transport de càrrega. Això podria portar a una altra "crisi de la mobilitat" per a les societats que depenen en gran mesura els cotxes i camions.
Major cost en els mercats de transport comercial podria afectar greument les cadenes actuals de subministrament, i no hi ha alternatives immediatesa la vista (vehicles elèctrics no existeixen encara). Crisi Alimentària, en particular podria convertir-se en un tema crític per als països que són: a) altament dependent de les importacions i b) són susceptibles als augments de preus dels productes alimentaris, que afecten especialment a Àfrica, parts d'Àsia i Amèrica Llatina i l'Orient Mitjà.
Els alts preus del petroli encara més afecten a gairebé tots els aspectes de la societat, ja que també influeixen en el cost dels productes químics i tots els productes derivats d'ells, que podria alterar substancialment la naturalesa de les cadenes de valor i fer certes coses rendible - en última instància condueix a un augment de la desocupació durant un fase de transformació lluny d'una economia a base de petroli. Aquest fet particular podria afectar a la indústria automobilística alemanya.
Hi hauria límits en la disponibilitat d'energia quan s'intensifiqui els esforços de reglamentació, fomentant el racionament dels règims, i altres possibles accions que limiti el lliure mercat.
A més, els canvis i la probable reducció del nivell de vida podria fer que les societats siguin menys estables i que siguin més atretes a les posicions polítiques extremistes i fins i tot desencadenar canvis en els sistemes de govern. Aleshores la confiança en persones clau en la política disminuirà. Això podria ser un risc particular per als països democràtics relativament joves de l'est d'Europa.
3.1.5 More selective intervention – key actors overwhelmedEn general, un transport més car i un increment dels problemes "a casa" dels conciutadans podria reduir la capacitat dels països més grans d'intervenir a nivell internacional (política i / o amb una acció militar), i també és menor la disposició a prestar ajuda als països més pobres. L'atenció se centrarà més en els interessos d'un país per si mateix (energia) i no tant en un ideal de la transferència dels valors occidentals. La diferència probablement no serà omplert per les organitzacions no governamentals, ja que es veuran afectats per la manca de recursos.
En general, les institucions internacionals es debilitaran, ja que tenen menys recursos per prestar ajuda i suport, i es fa igualment possible que l'ajut serà l'encarregat per a servir a les necessitats dels donants (energia). (nota meva: que fa estats units amb unes quantes bases al orient mitjà? defensar la democràcia d'aquells "governs"?
)
3.2 Systemic risks after reaching a “tipping point”A més dels riscos graduals, podria haver riscos d'esdeveniments no-lineals, sobtats, on una reducció de la producció econòmica a causa del zenit del petroli podria afectar les economies de mercat en una manera que deixi de funcionar del tot, esbotzant la possibilitat d'una relativament estable i progressiva decadència econòmica.
Tal escenari podria desenvolupar a través d'un descens inicial lent de l'activitat comercial i econòmica, combinada amb una major pressió sobre els pressupostos governamentals dels ingressos impositius més baixos, més cost social i la creixent inversió en tecnologies alternatives (
nota meva: caram, es just el que està passant ara mateix).
La inversió es reduirà i el servei del deute quedaria entredit, el que portaria a una caiguda en els mercats financers, acompanyat d'una pèrdua de confiança en les monedes i una ruptura de les cadenes de valor i subministrament - ja que el comerç ja no seria possible. Això al seu torn portaria al col.lapse de les economies, l'atur massiu, col·lapse dels governs govern i les avaries d'infraestructures, i en última instància, seguida per la fam i el col lapse total del sistema.4. Challenges for Germany
4.1 Risk of new dependencies for GermanyEl petroli actuaria com un nou factor de poder mundial, i crearia dependències importants per a Alemanya. Per tal d'evitar problemes de subministrament, caldrà mantenir llaços forts amb els proveïdors , però també una diversificació de les relacions de subministrament, tenint en compte que un proveïdor intencionalment podria reduir la capacitat amb el propòsit d'aconseguir objectius polítics.
Entre els països proveïdors clau està a Rússia (el subministrament de 35% de les importacions de petroli alemany), on els riscos fiabilitat són freqüents, donada l'experiència passada. El gas natural, com un substitut temporal possible, té el mateix risc (37% procedeix de Rússia). Per tant, la diversificació es fa imprescindible.
4.2 Focus of politics on supply relationshipsAlemanya necessita relacions fortes i fiables a Rússia i altres països del Mar Caspi. Això podria crear alguns problemes en les relacions internacionals, en particular en els països més petits d'Europa de l'Est [com Polònia]. Per tant, la intensificació de relacions amb l'Orient Mitjà podria ser igualment rellevants. No obstant això, totes aquestes relacions tenen un risc inherent de ser instruments en els conflictes, cosa que posa un cert límit en el tractament de tots els socis estrangers de la mateixa.
4.3 More pragmatic foreign policyLa necessitat de mitigar els riscos de l'oferta podria requerir alguns compromisos en temes de relacions exteriors (com els drets humans). Igualment, els esforços diplomàtics més actius, es requerirà un enfocament de la seguretat energètica en ment. Això és més difícil, donat el desinterès d'Alemanya per participar en els jocs de poder polític causa de la seva història, però s'ha d'abordar per tal de fer front als reptes del futur. Els autors no volen encoratjar a les solucions militars, sinó que suggereixen un fort desenvolupament preventiu de les iniciatives polítiques i diplomàtiques per resoldre el problema.
4.4 Importance and freedom of industrial nations reducedTotes les nacions industrials, que depenen de les importacions d'energia, es tornen més dependents de nous socis, tant en les economies emergents i els països proveïdors. Això requereix un nou enfocament en política exterior, de vegades, renunciar a les normes en les negociacions amb els països que tenen diferents cultures i sistemes polítics.
4.5 Help in stabilizing supplier countries at riskAlguns països proveïdors (i els seus voltants) podria ser desestabilitzats per alts preus dels recursos. Aquesta és una àrea on Alemanya ha d'ajudar a proporcionar suport a la construcció de la nació i la solució de conflictes a nivell nacional i internacional. Això està en conflicte amb la capacitat econòmica més baixa que pugui derivar-se de pic del petroli, que dificultaria les intervencions.Es requereix nous enfocaments de "estabilització" amb menor esforç (econòmic).
4.6 Growing conflict potential concerning the Arctic CircleAlemanya podria haver de prendre posicions en cas d'un conflicte proper en matèria de recursos al Cercle Polar Àrtic, on diversos països (inclosa Rússia) tenen reclamacions obertes per a l'accés a jaciments de petroli i de gas. Aquest asumpte demanarà més investigació.
4.7 Nuclear technology proliferationLa proliferació de tecnologia nuclear provoca que que més països tingui possibilitat de fabricació d'armes nuclears (i risc que els terroristes tinguin accés als materials nuclears). Aquest risc està creixent a causa de la actual proliferació de tecnologia nuclear per a la generació d'energia. Igualment, els riscos d'atemptats terroristes i accidents en sòl alemany estan augmentant. Ambdós escenaris requereixen més vigilància, intel·ligència i acció preventiva.
4.8 Higher conflict potential regarding critical infrastructureLa infraestructura energètica per al subministrament de qualsevol font, inclosa l'electricitat, adquireix una importància cabdal en un món limitat de petroli, per tant, la garantia de la seva fiabilitat, seguretat i disponibilitat es converteix en missió crítica. La cooperació internacional és necessària per assegurar grans rutes internacionals de subministrament (oleoductes, rutes marítimes).
4.9 Larger “energy regions” change international alliancesL'expectativa de connexions més fortes entre proveïdors i consumidors a través de continents crea diferents configuracions per als actuals aliances internacionals i els riscos de seguretat. Desertec (un sistema de producció d'energia gran en el nord d'Àfrica sobre la base de CSP) que requereixen una configuració diferent, fins i tot per les estratègies militars.
4.10 Peak Oil for armed forcesLes forces armades també es veurien afectades significativament pels límits dels combustibles fòssils, ja que són molt dependents de productes derivats del petroli. Caldrien inversions significatives en tecnologies d'energia alternativa (biocombustibles, carbó a líquids - Fischer-Tropsch) i aplicacions (vehicles elèctrics i híbrids) , amb uns temps de transició tecnològica molt llarg. A més, la infraestructura de tropes estacionàries (com les bases militars) necessitarien funcionar amb autosuficiència energètica, incorporar fonts renovables seria beneficiós. L'objectiu a llarg termini seria convertir totalment les forces armades d'Alemanya per a utilitzar només fonts d'energia renovables per a l'any 2100.
4.11 Crude Oil as a systemic riskPer als escenaris possibles que acaben amb una desestabilització completa de les societats, Alemanya es troba en un risc important causa de la seva forta participació en una economia globalitzada. Sent encara en condicions d'actuar requereix una sèrie d'infraestructures bàsiques per seguir en funcionament, tant per al país i les seves forces armades. Cal molta feina per a disposar de sistemes duplicats, de molta alta fiabilitat, i que puguin sostenir-se localment.
5. SummaryL'informe alerta de riscos significatius derivats d'un inevitable pic en la producció de petroli, van més enllà d'un canvi gradual en els sistemes energètics i les economies. És probable que això condueixi a un sobtat canvi econòmic i nous riscos geopolítics que ens afecten molt més del que podem anticipar. La capacitat general per descriure els resultats exactes és molt limitat, ja que molts escenaris són possibles, i es necessita més investigació.
En general, s'ha de ser posat un major èmfasi en la comprensió de les relacions internacionals pel que fa a la seguretat energètica, i en l'anticipació i la integració de la transició energètica en curs de diferents jugadors en un món amb recursos limitats.
En qualsevol cas, Alemanya ha d'identificar i aplicar alternatives a les tecnologies actuals de transport que requereixen petroli, i posar un èmfasi similar a evitar altres dependències, per exemple sobre les "terres rares".
Per a les forces armades, el zenit del petroli crea un risc significatiu, tant des del punt de vista de mobilitat, així com de dependències d'altres serveis de la societat. Entendre els riscos requereix una anàlisi i probablement un enfocament molt diferent en el futur.
En general, es requereix una major preparació per a la societat i l'exèrcit per assegurar-se que els problemes es reconeixen i s'apliquen activament solucions.