Aquesta és l'aportació que he fet a l'Avantprojecte de Llei contra el Canvi Climàtic de Catalunya.
Ja us aniré informant sobre com va evolucionant.
Les conversions de vehicles tèrmics a elèctrics a Espanya són difícils i cares, bàsicament per haver d'homologar la conversió (ja sigui a INTA o Idiada o algun altre centre d'homologacions). Però no a tots els països de la UE són igual (a Alemania és més senzill i econòmic per exemple).
Hi ha dos tipus d'homologacions: la Individual (per a un sol vehicle) o la Tipus (que serviria per a diversos cotxes sempre que siguin el mateix model, any, iguals components de conversió ...)
Per impulsar les conversions tenim dues línies de treball:
1. Simplificar la llei.He parlat amb Luis de Zevna i em comenta que no es pot canviar la llei, i que no hi ha esquerdes per fer més fàcil l'homologació.
També he contactat amb l’Alex de
http://elektrun.com/convertir-tu-coche-a-electrico/ i m’ha facilitat un document sobre les conversions.
Uns punts interessants que es desprenen d’aquest document és que seria interessant simplificar i uniformitzar els preus de les reformes i tests pels diferents “laboratoris oficials autoritzats” (No ser si la generalitat pot fer res en aquest sentit, hauria de ser una llei estatal?). Actualment cada laboratori fa el que vol.
2. Bonificar, subvencionar, ... les homologacions
Degut a que és difícil canviar la llei actual de “Reformes de vehicles” surt la idea d'incorporar a la nova “Llei Contra el Canvi Climàtic” un apartat on es facilitin les conversions a vehicles elèctrics.
Al meu parer hi ha diverses vies (depèn de si és vol fer una homologació Individual o Tipus)
Homologació Individual: És més senzill. Es dota d'uns fons econòmic per aquesta finalitat. Aquest fons seria revisable cada any: si no s’esgota es pot acumular al següent any i si s’esgota s’hauria d’esperar al següent. Segons l’èxit es podria augmentar la partida inicial o reduir-la.
L’interessat es faria càrrec del cost de la homologació individual (prèviament l’interessat hauria de saber si té la “bonificació” otorgada, i els diners quedarien reservats). Desprès presentant les factures dels tests i d’homologació la Generalitat abonaria la totalitat o una part d’aquest cost amb un màxim de 6000 € per conversió.
Homologació Tipus: És més complex de coordinar però a la llarga seria la millor solució. Que la Generalitat pagués les homologacions Tipus i que fossin d'Ús Públic, així feta una homologació les altres sortirien molt més barates.
La manera de dur-ho a terme podria ser que l’interessat de fer la primera homologació ho fes a càrrec seu i que desprès la Generalitat li abonés els costos de les homologacions i tests. I fes d’ús públic aquesta homologació Tipus. O que directament la Generalitat es fes càrrec del preu de les homologacions.