Please wait while this page is loading...

low energy server powered by photovoltaics - please be patient.


benvingut, convidat. sisplau entra
  :
casacota.cat utilitza cookies (avís legal)
  inici últims missatges cercaajudaentrar  
 
pàgines: 1
Preu de les bateries (Read 7299 times)
bernat
participant

desconnectat



Posts: 7

Preu de les bateries
11.03.2009 a les 15:29:41
 
Hola

La meva germana te una bicicleta elèctrica Yamaha des de fa uns cinc anys, i el meu pare va amb una bicicleta que li vaig muntar un kit elèctric ara fa uns 3 anys... la meva dona des de fa uns dies li he muntat una altre. Amb la bicileta del meu pare, però sobretot de la meva germana la bateria comença a tenir una capacitat molt petita. He mirat preus de bateries noves... i costen 3/4 parts del que val un kit nou sencer !!!

Fent quatre calculs de cicles de càrrega uns entre 500 i 700 aprox i Km de cada cicle (menys de 20Km)  em surt que una bateria fa entre 10.000 i 15.000 Km aprox.  Això amb uns scooter 125 serien uns 300 o 400 litres de benzina...  és a dir bastant menys del que costa una bateria Cry...   La pregunta és. Amb un cotxe o moto elèctric, on les bateries no costaran 500 € sino bastants milers d'euros, quans Km poden fer, i al final de la seva vida, pots canvair-les o el preu és tan prohibitiu que et sur més a compte comprar un altre cotxe/moto?  

tornar a dalt
 
 
veure perfil   IP Logged
Roger Layola
moderador global

desconnectat



Posts: 2144
Barcelona
gènere: male
Re: PREU DE LES BATERIES
Reply #1 - 12.03.2009 a les 01:20:02
 
Benvolgut Bernat,
Aquesta és una pregunta molt interessant!

El meus coneixements sobre bateries són força limitats, doncs la meva professió, l'arquitectura, no guarda gaire relació amb la enginyeria dels vehicles elèctrics: tot el que sé ha estat assimilat de manera autodidacta!

El poc que sé de les bateries és el següent:

Hi ha tres factors que influeixen en l'envelliment de les bateries:

1- Envelliment per edat: és la velocitat a que es degrada la química interna. En els períodes  que no es fa servir la bateria,  guardar la bateria al voltatge correcte és molt més important del que la gent s'imagina!

Per exemple: Les bateries de plom sempre s'han de guardar carregades gairebé al màxim. Coneixem el cas de un soci que va deixar el seu vehicle Kewet molt baix de càrrega durant un sol més i la bateria se li va fer malbé. No va haver-hi manera de recuperar-la.
En canvi les bateries de liti  s'han de tenir a mitja càrrega. Quan més alt el voltatge d'emmagatzemament, més ràpid es degraden amb el pas del temps...

2- Envelliment per utilització: La bateria emmagatzema la energia mitjançant processos químics. Cada cop que carregues i descarregues el vehicle es generen gasos expansius que van trencant la estructura interna de la bateria, fins que queda inutilitzada.

Cada càrrega és un cicle, i depenent de com s'ha construït una bateria, podrà tenir més cicles de vida. La vida útil està estipulada en el nombre de cicles que triga una bateria a reduir la seva capacitat del 100% al 80%. Al final de la seva útil la bateria seguirà funcionant durant molts més cicles, però per sota del 80%,  cada cop amb menys capacitat.

De cara a allargar la vida útil, és molt millor carregar sempre que es pugui la bateria i evitar descàrregues profundes: Si descarregues habitualment la bateria en només una petita fracció, tens un gran percentatge de la bateria que es queda en estat latent, inalterada, que no es veu trencada pels gasos generats en els processos de càrrega.

Imaginem una persona que realitza un desplaçament de  60 km diaris per anar a treballar, 30 anar i 30 tornar. El idoni seria  carregar cada 30 km, a casa  i a la feina, enlloc de cada 60km, només a casa: Evites descarregues més profundes, i ajudes a que un percentatge més gran de la bateria es quedi inalterat, allargant-ne la vida útil.

3- Envelliment per càrrega: Quan més ràpid es carrega una bateria, més violenta és la reacció química, i més violenta és la generació de gasos. El recomanable és una carrega de 0.1C (C és la capacitat de la bateria), és a dir, carregar la bateria en 10 hores. Quan més ràpida és la càrrega, més ràpid es degrada la estructura interna... t'interessa tenir la bici carregada en una hora?

Aquests tres envelliments es superposen i sumen, sentenciant  la duració real de la bateria...


Sobre la teva pregunta:
Quote:
Amb un cotxe o moto elèctric, on les bateries no costaran 500 € sinó bastants milers d'euros, quants Km poden fer, i al final de la seva vida, pots canviar-les o el preu és tan prohibitiu que et sur més a compte comprar un altre cotxe/moto?
 

És un càlcul molt senzill:
Quan més gran és la bateria, menys cicles de càrrega per cobrir la mateixa distància, per tant molta més durabilitat!
Quan més ben feta és la bateria, suportarà més cicles de càrrega, i tindrà més durabilitat.

Suposem una moto com la meva, que la bateria té una vida útil de 1800 cicles i una autonomia de 60-80 km, amb una durabilitat anunciada de 10 anys.
Si multipliques 70 km*1800, la bateria duraria 126.000 km. El fabricant anuncia una vida útil de 80.000 km. Aquests 46.000 km menys correspon a sumar el envelliment d'ús més el de càrrega (3 hores enlloc de 10) més el d'edat...

Ara imaginat que la bateria tingués una durabilitat de 20 anys, i que durés també 1800 cicles. Enlloc de tenir 70 km d'autonomia, la incrementaríem a uns 250 km. La bateria duraria per cicles uns 450.000 km, probablement uns 300.000 km efectius sumant tots els envelliments. Has fet mai tants kilòmetres amb un vehicle?

Això és ciència ficció?

Et poso dos casos reals:

1- Hi ha diversos Toyota Rav EV que ha arribat a les  150.000 milles (250.000 km) sense canviar mai la bateria,  i encara funcionen.
D'aquí als 300.000 només hi ha un sospir...
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

2- I si enlloc de 1.800 cicles parléssim de 15.000 cicles???
passaríem de 450.000km teòrics a... 3.750.000 km!!

Són les bateries d'Altair Nanotechnologies:

Quote:
In ongoing testing, it has completed 15,000 deep charge/discharge cycles of its innovative NanoSafe battery cells. Even after 15,000 cycles the cells still retained over 85% of their original charge capacity. This represents a significant improvement over conventional, commercially available rechargeable battery technologies such as lithium ion, nickel metal hydride and nickel cadmium. These other commercially available rechargeable batteries typically retain that level of charge capacity only through approximately 1,000 deep charge/discharge cycles.


http://www.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&new...

Resumint: Tenim la tecnologia per fabricar bateries amb una duració que excedeixi salvatgement la vida útil de qualsevol vehicle (10 anys). Aquesta tecnologia, sense cap mena de dubte, s'anirà incorporant progressivament als vehicles elèctrics. En comprar una bateria nova, o un vehicle elèctric sencer, cal entendre quin tipus de bateria incorpora, durabilitat, etc, per a fer la compra més rendible possible!

Per posar el cas: Si compres una bateria de liti de 500 euros que té 300 cicles de vida útil, i tens al costat una altra bateria de 600 euros amb 800 cicles de vida útil, la segona opció, tot i ser més cara de compra, en durar molts més cicles donarà un rendiment molt més econòmic!!

Em queda un dubte, Bernat: si compressis una bateria de igual característiques per a la bici però el doble de gran, t'arribaria a durar uns 30.000 km... I et costaria el doble... valdria la pena? Potser al ser una bateria més gran, es descarregaria menys profundament, i és carregaria més lentament... Què en penses?
tornar a dalt
 

800px-Toyota_RAV4_EV--DC.jpg

Deal with reality or reality will deal with you.
veure perfil | web | MSN   IP Logged
bernat
participant

desconnectat



Posts: 7

Re: PREU DE LES BATERIES
Reply #2 - 16.03.2009 a les 21:06:02
 
Moltissimes gràcies.

Aixis pel que veig, el que em recomeneu és no tornar a les bateries de NiMh sino passar al Liti. Suposo que també haure de canviar de carregadors. Per la bicicleta Yamaha ho haure de mirar bé, ja que a la bici es connecta amb quatre bornes. No se si és que li entren dos voltatges diferents, cosa que dubto, sinó que crec que deu haveri el pol positiu i negatiu, i els altres dos amb un sensor de temperatura. Almenys la bicicleta del meu pare ho porta, no per quan es connecta a la bici, però si per quan esta connectat al carregador.
tornar a dalt
 
 
veure perfil   IP Logged
Roger Layola
moderador global

desconnectat



Posts: 2144
Barcelona
gènere: male
Re: PREU DE LES BATERIES
Reply #3 - 19.03.2009 a les 16:19:21
 
Hola!
Jo ho tinc força clar. El liti ofereix una sèrie d'avantatges que justifiquen sobradament un  preu de compra més elevat (més duració, més capacitat, menys pes, menor auto descàrrega a través del temps, més resistència a la calor....

Monty ens ven als socis de volttour components de bicis elèctriques a preu ajustat, mira't les bateries de Monty a veure s'hi t'interessa alguna.
tornar a dalt
 
 

Deal with reality or reality will deal with you.
veure perfil | web | MSN   IP Logged
pàgines: 1

Δ Aquest lloc web fa servir galetes. Si continues navegant n'acceptes l'ús. Δ