Benvolgut Bernat,
Aquesta és una pregunta molt interessant!
El meus coneixements sobre bateries són força limitats, doncs la meva professió, l'arquitectura, no guarda gaire relació amb la enginyeria dels vehicles elèctrics: tot el que sé ha estat assimilat de manera autodidacta!
El poc que sé de les bateries és el següent:
Hi ha tres factors que influeixen en l'envelliment de les bateries:
1- Envelliment per edat: és la velocitat a que es degrada la química interna. En els períodes que no es fa servir la bateria, guardar la bateria al voltatge correcte és molt més important del que la gent s'imagina!
Per exemple: Les bateries de plom sempre s'han de guardar carregades gairebé al màxim. Coneixem el cas de un soci que va deixar el seu vehicle Kewet molt baix de càrrega durant un sol més i la bateria se li va fer malbé. No va haver-hi manera de recuperar-la.
En canvi les bateries de liti s'han de tenir a mitja càrrega. Quan més alt el voltatge d'emmagatzemament, més ràpid es degraden amb el pas del temps...
2- Envelliment per utilització: La bateria emmagatzema la energia mitjançant processos químics. Cada cop que carregues i descarregues el vehicle es generen gasos expansius que van trencant la estructura interna de la bateria, fins que queda inutilitzada.
Cada càrrega és un cicle, i depenent de com s'ha construït una bateria, podrà tenir més cicles de vida. La vida útil està estipulada en el nombre de cicles que triga una bateria a reduir la seva capacitat del 100% al 80%. Al final de la seva útil la bateria seguirà funcionant durant molts més cicles, però per sota del 80%, cada cop amb menys capacitat.
De cara a allargar la vida útil, és molt millor carregar sempre que es pugui la bateria i evitar descàrregues profundes: Si descarregues habitualment la bateria en només una petita fracció, tens un gran percentatge de la bateria que es queda en estat latent, inalterada, que no es veu trencada pels gasos generats en els processos de càrrega.
Imaginem una persona que realitza un desplaçament de 60 km diaris per anar a treballar, 30 anar i 30 tornar. El idoni seria carregar cada 30 km, a casa i a la feina, enlloc de cada 60km, només a casa: Evites descarregues més profundes, i ajudes a que un percentatge més gran de la bateria es quedi inalterat, allargant-ne la vida útil.
3- Envelliment per càrrega: Quan més ràpid es carrega una bateria, més violenta és la reacció química, i més violenta és la generació de gasos. El recomanable és una carrega de 0.1C (C és la capacitat de la bateria), és a dir, carregar la bateria en 10 hores. Quan més ràpida és la càrrega, més ràpid es degrada la estructura interna... t'interessa tenir la bici carregada en una hora?
Aquests tres envelliments es superposen i sumen, sentenciant la duració real de la bateria...
Sobre la teva pregunta:
Quote:Amb un cotxe o moto elèctric, on les bateries no costaran 500 € sinó bastants milers d'euros, quants Km poden fer, i al final de la seva vida, pots canviar-les o el preu és tan prohibitiu que et sur més a compte comprar un altre cotxe/moto?
És un càlcul molt senzill:
Quan més gran és la bateria, menys cicles de càrrega per cobrir la mateixa distància, per tant molta més durabilitat!
Quan més ben feta és la bateria, suportarà més cicles de càrrega, i tindrà més durabilitat.
Suposem una moto com la meva, que la bateria té una vida útil de 1800 cicles i una autonomia de 60-80 km, amb una durabilitat anunciada de 10 anys.
Si multipliques 70 km*1800, la bateria duraria 126.000 km. El fabricant anuncia una vida útil de 80.000 km. Aquests 46.000 km menys correspon a sumar el envelliment d'ús més el de càrrega (3 hores enlloc de 10) més el d'edat...
Ara imaginat que la bateria tingués una durabilitat de 20 anys, i que durés també 1800 cicles. Enlloc de tenir 70 km d'autonomia, la incrementaríem a uns 250 km. La bateria duraria per cicles uns 450.000 km, probablement uns 300.000 km efectius sumant tots els envelliments. Has fet mai tants kilòmetres amb un vehicle?
Això és ciència ficció?
Et poso dos casos reals:
1- Hi ha diversos Toyota Rav EV que ha arribat a les 150.000 milles (250.000 km) sense canviar mai la bateria, i encara funcionen.
D'aquí als 300.000 només hi ha un sospir...
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV2- I si enlloc de 1.800 cicles parléssim de 15.000 cicles???
passaríem de 450.000km teòrics a... 3.750.000 km!!
Són les bateries d'Altair Nanotechnologies:
Quote: In ongoing testing, it has completed 15,000 deep charge/discharge cycles of its innovative NanoSafe battery cells. Even after 15,000 cycles the cells still retained over 85% of their original charge capacity. This represents a significant improvement over conventional, commercially available rechargeable battery technologies such as lithium ion, nickel metal hydride and nickel cadmium. These other commercially available rechargeable batteries typically retain that level of charge capacity only through approximately 1,000 deep charge/discharge cycles.
http://www.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&new...Resumint: Tenim la tecnologia per fabricar bateries amb una duració que excedeixi salvatgement la vida útil de qualsevol vehicle (10 anys). Aquesta tecnologia, sense cap mena de dubte, s'anirà incorporant progressivament als vehicles elèctrics. En comprar una bateria nova, o un vehicle elèctric sencer, cal entendre quin tipus de bateria incorpora, durabilitat, etc, per a fer la compra més rendible possible!
Per posar el cas: Si compres una bateria de liti de 500 euros que té 300 cicles de vida útil, i tens al costat una altra bateria de 600 euros amb 800 cicles de vida útil, la segona opció, tot i ser més cara de compra, en durar molts més cicles donarà un rendiment molt més econòmic!!
Em queda un dubte, Bernat: si compressis una bateria de igual característiques per a la bici però el doble de gran, t'arribaria a durar uns 30.000 km... I et costaria el doble... valdria la pena? Potser al ser una bateria més gran, es descarregaria menys profundament, i és carregaria més lentament... Què en penses?