La tecnologia en el món dels electrics s'accelera cada cop més fins al vertigen absolut.
Parlant exlcusivament d'acceleració, hem arribat en un moment on el límit ja no es la bateria. Son els motors.
Voler cosntruir un vehicle d'aquestes prestacions en un món en decadència energètica és frívol, però és un exercici gratuït que ensenya fonamentadament que els vehicles electrics ja no són simples carrets de golf incapaços de res.
SUPOSEM QUE VOLEM CREAR UN COTXE QUE GUANYI EN UN DRAGSTER AL VAIXELL INSIGNIA DE LA BENZINA: El bugati Veyron
FENT SERVIR LA TECNOLOGIA ELECTRICA QUE EXISTEIX AL MERCAT. ES POSSIBLE?PRESTACIONS DEL BUGATI VEYRON:
1001 cv de potencia=730kw,
par motor 1275 Nm
pes total: 1950 kg
acceleració: 0 a 100 en 2.5 segons
preu 1.16 milions Eur
PROPOSTA PROPULSIÓ ELÈCTRICA4 motors Ac Tesla en paral·lel amb corresponents controls, un motor per cada roda.
cada motor entrega 248cv, 276,6 Nm, amb un pes de 56kg
totalitza 992 cv (730.000w aprox), 1106,4 Nm, 224 kg
sistema TESLA treballa a 375 volts nominals.
DIMENSIONAT BATERIA730.000 watts/375v= 1946 Amps de descarrega
bateries kokam noves poden donar puntes 20 vegades la seva capacitat. 1946/20= 100 amps. Seleccionem model existent 12 Ah, 240 A de descarrega 3.7v
100Ah/12Ah= 9 series en paral·lel de 102 cel·lules, totalitzant 918 bateries (el tesla en porta 7000, no es cap disbarat)
prestacions del pack:
108 Ah a 377.4v, 40,75kw continguts
2160 amps de descarrega a 375v
810 kw de descàrrega
354gr per celula, pes total 324kg
Si el que es cerca es la lleugeresa extrema per sobre de la autonomia, les noves quimiques de les bateries A123 són la resposta.
bateries A123 poden donar 100 vegades la seva capacitat nominal 1946Amps/100c= 19,46Ah
Com que en aquesta ultima tecnologia no hi ha dades concretes de tamany de celules (la antiga serie de 2.3 Ah donava 50c), suposarem unes celules de 20 amps a 3.3v, 114 celules 1 sèrie.
la antiga cèl·lula A123 pesava 70 gr a 2.3 Ah i 3.3v. suposant un prestació semblant, cada cel·lula pesaria 0.07x20/2.3=0.6kg
NOVES prestacions del pack:
20 Ah a 376.2v, 7,52 kw continguts
2000 amps de descarrega a 376v
752 kw de descàrrega
0.6kg per celula, pes total 68.4 kg -
250 kg menys que la anterior
En 300 kg tenim resolta la part de motor i bateria. 600 kg mes per xassis etc, tenim un cotxe electric que pesa 1100 kg menys que el Veyron, i que no te canvi de marxes. La estimació es de 0 a 100 en menys de 2 segons. Encara que amb menys parell i potència, probablement guanyaria al veyron en un dragster, a una cuarta part de cost de producció. Tot una fita en la historia de la automoció.
REFERÈNCIES:
http://www.teslamotors.com/performance/perf_specs.phpnoteu que te 400 km d'autonomia en cicle mixte
http://kokam.com/product/product_pdf/ultra_high_power/UL-102_SLPB70205130P_12Ah_...http://www.a123systems.com/#/products/p3exemple cotxe acceleracio de 0 a 100 en 3 segons i nomes 250cv electrics
http://www.wrightspeed.com/x1.htmlALGUNES QUÍMIQUES DE BATERIES NOVES I ESTIMACIÓ D'ÚSAltairnano Titanium Li Ion battery:
15,000 cycles (6 min) with 85% capacity remaining
One charge cycle a day for over 41 years.
A123 32-Series Nanophosphate Li Ion battery:
3,700 cycles to 87% capacity
One charge cycle a day for over 10 years.
THUNDERSKY Lithium Technology Corp LiFePO4 battery:
3,000 cycles to 80% capacity
One charge cycle a day for over 8 years.
Advanced Battery Technology Li Polymer battery:
4,000 cycles to ? capacity
One charge cycle a day for over 10 years.
Mitsubishi Heavy Industries Li Manganese Oxide battery:
3,500 cycles to ? capacity
One charge cycle a day for over 9 years.