fòrum de vehicles elèctrics
http://www.atmos.cat/voltforum/YaBB.pl
altres >> tecnologia >> Equalització permanent en bateries de plom
http://www.atmos.cat/voltforum/YaBB.pl?num=1290431313

missatge començat per Roger Layola a 22.11.2010 a les 13:08:33

títol: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Roger Layola a 22.11.2010 a les 13:08:33

Hi ha la desconcertant creença, força extesa, que per conservar bé les bateries dels mòbils s'han de deixar descarregar fins a 0 per tornar-les a carregar al màxim. Això és una soberana  bestiesa. Amb això s'acurta la vida útil de la bateria unes 10 vegades!

Perquè?

La bateria és un sólid basat en una reacció química. No es comporta com un dipòsit líquid.  Si la descarregues del tot, estas fent servir tota la massa química. Quan carregues i descarregues, generes uns gasos expansius que van trencant internament la bateria.
Per tant, si només descarregues un 20% enlloc del 100% de la bateria, el 80% restant està inalterat, sense trencar. Quan aquest 20% es degrada s'anirà fent servir les parts de la bateria que estaven inalterades. La percepció es que la bateria durarà moltíssim més.

Una altra desconcertant creença és que les bateries de plom GEL d'un vehicle elèctric no els cal sistema d'equalització. Mentida. Ho hem presenciat! Si que els cal.
En el cas de les bateries de plom amb líquit, les bateries equalitzen evaporant aquest líquit. Per això convé tenir un sistema que reompli els vasos automàticament.
En canvi en les bateries de plom gel, aquesta equalització química per evaporació no es aconsellable, doncs al estar segellades no es pot reposar el material. El resultat és que la bateria gel posada en sèrie dura poquíssim, uns 40 cicles enlloc dels 400 proclamats pels fabricant.

Un cas pràctic: Una moto EUREKA que ens han deixat té 4 bateries de 12v en sèrie, formant 48v nominals. Al carregar sortia a cada bloc 12v, 12v, 13v i 17v. la bateria amb 17v s'havia fet malbé, quedant completament bonyeguda. la moto ja no es podia fer servir.

Per tant, les bateries de plom-gel els cal equalització!


Com equalitzar? Una manera és comprar un aparell que fagi la feina:

http://www.hdm-sys.com/pdf/hdm_equalizer_specs.pdf
L'adjunto en pdf

Una altra manera ens l'explicarà seguidament el meu germà. Es un cas pràctic que està fent amb la moto Eureka.

Com a conclusió:
No importa quina química té la bateria que fagis servir. la bateria ha d'estar gestionada permanentment per mantenir les cel·les dintre dels voltatges de seguretat, o la bateria durarà molt menys del que rubrica solemnement el fabricant.

títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Roger Layola a 22.11.2010 a les 13:12:31

.

títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Roger Layola a 22.11.2010 a les 13:13:49

.

títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Aleix Layola a 25.11.2010 a les 00:15:34

A petició d'en Roger comento el tema. De cara a reflotar la moto esmentada amb el mínim cost possible vam arribar al punt d'evitar de "rebentar" les bateries tal i com havia passat amb els packs anteriors. La resposta a Internet gracies a gent que cedeix els seus dissenys i experiències altruistament a la comunitat d'usuaris del VE.

Estem parlant d'en Lee Hurt i del seu sistema senzill de bypass (shunt) de les bateries carregades, mentre que d'altres encara no han arribat al mateix nivell durant la fase d'equalització. Mentre que les bateríes d'electrolit acuós se les poden deixar "bullir" revisant el nivell d'electrolit periòdicament, en les de PbGel que ens ocupen, si es fan "bullir" es destrueixen acceleradament.  

A cada bateria se'ls posen dos diodes de Zener de 5W i 6,8V un i 6,2 l'altre, que condueixen a partir de 13V entre els dos. A més entre ells hi posa una bombeta de 2,4V 0,7A i una resistència en paral·lel de 1/2W i 10Ohms. Quan la tensió supera els 13V el sestema comença a conduir i consumir fins a 0,5A, que es resten dels que entren  a la bateria. Quan més creix el voltatge més creix el consum i menys intensitat entra a la bateria. D'aquesta manera controlem limitadament la càrrega individual de cada bateria ajudant al seu equilibrat. La bombeta és la que aporta aquest comportament exponencial. Es pot substituir per una resistència passant a tenir un consum linial empitjorant la funcionalitat però millorant la fiabilitat. Cal aconseguir que el carregador en aquesta fase entregui només 1A. Cal tenir en compte que aquest sistema només controla la càrrega i no la descàrrega.

Si n'esteu interessats teniu aquesta documentació per aprofundir:

Equalitzador càrrega:
http://www.evdl.org/pages/hartregs.html
amb imatges: http://www.evdl.org/docs/zenerregs.pdf

Alarma descompensació: http://www.evdl.org/pages/battbridge.html

La llibreria, amb mètodes i consells, a més de circuit molt més complexes:
http://www.evdl.org/lib/index.html

I un paper amb un estudi de com l'equalització allarga la vida de les bateries: http://energy.ece.illinois.edu/balog/images/intelec02.pdf

Per últim una foto del muntatge a la moto (8 bateries de 12V i 20Ah) A la foto les bombetes amb més intensitat lumínica regulen 14,2V i les de menys 13,2V.



títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Aleix Layola a 25.11.2010 a les 00:19:45

Una foto de l'estat anterior a la reparació (com diu en Roger 3 bateries sobre 8 inflades, que pujaven en recàrrega per sobre els 17v, gran resistència interna, baixaven a 6V només al encendre les llums, sense arrencar el motor) Entre els 2 packs la moto portava 3500Km. Per cert, per canviar 1 bateria del pack de sota (bloc de 6) va caler desmuntar-lo per complert per la barra de suport del seient i el fet de que s'havien soldat les carcasses de plàstic amb els sobreescalfament. També hem deduit que el carregador no talla la càrrega quan toca i la ventilació és limitada, especialment al pack superior.


títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Roger Layola a 25.11.2010 a les 12:50:29

Adjunto els 3 documents dels links que ha posat l'aleix en pdf.

títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per victor a 27.11.2010 a les 10:36:14

Ostras Roger, pues si que estan mal las baterias¡¡¡¡¡, que cargador usa esa moto?, estais seguros que la tension de salida del cargador es correcta y que el cargador funciona correctamente??
Hay que tener en cuenta que en las baterias de gel, la tension de final de carga no puede superar los 2.275v por celda.(13.65v por bateria)

Te dejo informacion de Yuasa Baterias.

Important notes to prolong battery life:
Charging
Standby use: Apply constant voltage charging at 2.275 volts per cell (or 2.25–2.30VPC).
Cyclic use : Apply constant voltage charging at 2.40–2.50VPC.
Initial charging current should be set at less than 0.25CA.
Storage- 6 months- Top charge: Apply constant voltage at 2.40 volts per cell, initial charging current
should be set at less than 0.1CA for 15 to 20 hours.
Discharge
Stop operation when voltage has reached the minimum permissible voltage.
Recharge immediately.
Do not operate at 6CA or more current continuously.
Storage
Always store battery in a fully charged condition.
If battery is to be stored for a long period, apply a recovery top-charge every 6 months.
Temperature
Keep within ambient temperatures of –15 ̊C to +50 ̊C for both charging and discharging.
Store batteries in a dry and cool location.
Incorporating battery into equipments
Encase battery in a well ventilated compartment.
Avoid installing battery near heated units such as a transformer.
House the battery in the lowest section of the equipment enclosure or rack to prevent unnecessary battery
temperature rise

títol: Re: Equalització permanent en bateries de plom
escrit per Roger Layola a 29.11.2010 a les 10:08:53

Tens raó Victor, ja ho havíem detectat.
El carregador xinés original puja el voltatge fins a  59V (14,75 x bat), que seria per AGMs, però no per aquestes de PbGel Xines.

La conclusió es clara: el carregador Xino ORIGINAL que ve amb la moto puja massa el voltatge i fa malbé la bateria. No m'extranya que la marca Eureka, que va importar aquesta moto, hagi quebrat: TOTES les seves motos a hores d'ara deuen tenir les bateries fetes malbé.

La recomanació lògica: no comprar motos xines. Els antics propietaris d'aquesta moto n'han quedat tan cansats que s'han comprat una moto de benzina, i no pensen tornar a la mobilitat elèctrica. Aquests ferros mal soldats són una lacra.

Ara fem servir un carregador Soneil, de la puch condor, que carrega a 55V (13,75V x bat). Només una bateria de les 8  s'escalfa.

fòrum de vehicles elèctrics » Powered by YaBB 2!
YaBB © 2000-2008. All Rights Reserved.