fòrum de vehicles elèctrics
http://www.atmos.cat/voltforum/YaBB.pl
altres >> tecnologia >> Tecnologia de bateries
http://www.atmos.cat/voltforum/YaBB.pl?num=1268955194

missatge començat per ivaniclixx a 18.03.2010 a les 23:33:14

títol: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 18.03.2010 a les 23:33:14

Hola,

Porto un temps mirant tipus de tecnologia de bateries emprades a vehicles elèctrics. Estic al corrent que una de les tecnologies de bateries més aptes per a fabricar cotxes elèctrics amb autonomies molt majors a les actuals i amb una durabilitat gran, està sota la patent de Chevron, que no permet usar-les per fabricar vehicles totalment elèctrics, com ho va ser el Toyota RAV4 EV, o un possible EV1 amb elles;

De totes maneres, m'he informat i Sanyo fabrica unes fantàstiques bateríes recarregables NiMH amb una durabilitat extraordinària, a més de mantenir la càrrega durant un any sense una pèrdua important. Són les Sanyo Eneloop.
Aquestes es venen només en tamany AAA i AA, per tant, la única forma d'obtenir una bateria o conjunt de bateries per poder usar a un cotxe elèctric serie fent-se un mateix packs de bateries AA d'1.2v i 2000mAh que crec que és la capacitat màxima que les fabriquen.

La meva pregunta és, hi ha algú que hagi intentat fer un pack d'aquests? Quantes piles d'AA es necessitarien, i quin preu tindrien tenint en compte que el cost per unitat és d'uns 2-3 dòlars ?

Gràcies per qualsevol aportació!

Iván.

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 19.03.2010 a les 00:13:37

Em contesto a mi mateix, però no sé si correctament...

Per aconseguir 288v, 77Ah de capacitat amb bateries d'1.2v i 2Ah de capacitat, necessitaria packs de 240 piles en sèrie per obtenir els 288v, i 39 packs d'aquestes 240 piles per obtenir els 77Ah de capacitat, total, 39 x 240 = 9370 bateries, a un preu de 2,5 dòlars la bateria: 23245 dòlars, uns 17 089 euros.

Són correctes els càlculs?

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per rocafort a 19.03.2010 a les 17:34:40

En principi son corectes aquest calculs el que ja no tinc tan clar es si això funcionarà, per que la marera de conectar totes aquestes pilies es complicat.

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per FlukeFan#1e6 a 19.03.2010 a les 18:47:56

A mi tambe em sembla que el càlcul ès correcte.

288V x 77Ah = 22176 W/h = 22KW/h  aixó es força bateria !

La presentació AA es per posar-les dins portapiles. També costen diners, i també cal un sistema de gestió de bateria o BMS per a equilibrar la carrega.

Una altra opció força interessant son les cel.les Headway de LiFePo4 3.6V / 10A/h  costen uns 19$
Tenen terminals de rosca.
288/3.6V = 80 cel.les en serie.
una bateria de 80S8P tindria 288v 80A/h
288V x 80 Ah = 23040 W/h  = 23 KW/h
80 x 8 = 640 unitats  
640 cel.les x 19$= 12160 $

Es bastant menys, però també són molts calers !

mes detalls a:
http://www.evcomponents.com/SearchResults.asp?Cat=41



títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 19.03.2010 a les 20:22:57


Miquel Martin escrit a 19.03.2010 a les 18:47:56:
A mi tambe em sembla que el càlcul ès correcte.

288V x 77Ah = 22176 W/h = 22KW/h  aixó es força bateria !

La presentació AA es per posar-les dins portapiles. També costen diners, i també cal un sistema de gestió de bateria o BMS per a equilibrar la carrega.

Una altra opció força interessant son les cel.les Headway de LiFePo4 3.6V / 10A/h  costen uns 19$
Tenen terminals de rosca.
288/3.6V = 80 cel.les en serie.
una bateria de 80S8P tindria 288v 80A/h
288V x 80 Ah = 23040 W/h  = 23 KW/h
80 x 8 = 640 unitats  
640 cel.les x 19$= 12160 $

Es bastant menys, però també són molts calers !

mes detalls a:
http://www.evcomponents.com/SearchResults.asp?Cat=41


Gràcies per la resposta, no sabia si eren ben bé correctes els càlculs, no hi entenc massa que diguem...

El que em falta saber quin seria el consum d'un motor elèctric decent, d'uns 60kw de potència minim, i per tant quants Km podria fer.
Sé que les bateries que has mencionat estan molt "de moda", però no sé quina és la seva eficàcia real...

En quant al BMS, sé que són cars, i si hi ha tantes bateries i s'ha de controlar cadascuna d'elles, tant en la càrrega com la descàrrega...em temo que és una tasca impossible, sobretot en el cas que he plantejat jo amb quasi 10.000 bateries; amb 640 que rondaria el teu cas, encara ho veig més o menys clar;

De moment tinc massa dubtes, sobretot pel tema de pressupost; 10.000 eur en bateries ho veig perfecte, la resta en controlador, BMS i motor, hi poso uns 6 o 7 mil més...

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 19.03.2010 a les 20:37:41

Pert, al web que m'has fet referència, trobo un paquet que sembla estar molt bé de preu !

http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=PackageZilla

Sobretot després de fer el canvi de dòlars a euros. Hauría de veure quant em clavarien d'aranzel...

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per Roger Layola a 20.03.2010 a les 02:37:15

El superesportiu electric tesla fa servir més de 6800 cel·les cilindriques de liti basades en les bateries dels portatils. Us adjunto un breu nota de premsa sobre aquesta bateria. Dins dels foros de Tesla hi vaig llegir extensa informació, us recomano fer-hi una ullada

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 20.03.2010 a les 02:41:53


Roger Layola escrit a 20.03.2010 a les 02:37:15:
El superesportiu electric tesla fa servir més de 6800 cel·les cilindriques de liti basades en les bateries dels portatils. Us adjunto un breu nota de premsa sobre aquesta bateria. Dins dels foros de Tesla hi vaig llegir extensa informació, us recomano fer-hi una ullada


Hola Roger,

Sí, és cert, però és també per això que els Tesla porten molta tecnologia per monitoritzar aquestes cel·les...més del normal, suposo.

Demà em miro amb més calma el document que comentes.

Gràcies.

Iván.

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per rocafort a 21.03.2010 a les 18:23:16


ivaniclixx escrit a 19.03.2010 a les 20:22:57:
Gràcies per la resposta, no sabia si eren ben bé correctes els càlculs, no hi entenc massa que diguem...

El que em falta saber quin seria el consum d'un motor elèctric decent, d'uns 60kw de potència minim, i per tant quants Km podria fer.


Pel tema consum si mires els consum "homologats" d'alguns vehicles elèctrics hi ha entre 10 a 20Kw per fer 100Km per tant el pack de piles que has fet el càlcul, podries fer entre 100 a 170 Km


títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 21.03.2010 a les 21:19:54


rocafort escrit a 21.03.2010 a les 18:23:16:

ivaniclixx escrit a 19.03.2010 a les 20:22:57:
Gràcies per la resposta, no sabia si eren ben bé correctes els càlculs, no hi entenc massa que diguem...

El que em falta saber quin seria el consum d'un motor elèctric decent, d'uns 60kw de potència minim, i per tant quants Km podria fer.


Pel tema consum si mires els consum "homologats" d'alguns vehicles elèctrics hi ha entre 10 a 20Kw per fer 100Km per tant el pack de piles que has fet el càlcul, podries fer entre 100 a 170 Km


Doncs vaja, jo volia lograr uns 200 !

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per Roger Layola a 22.03.2010 a les 01:28:11


cita:
Doncs vaja, jo volia lograr uns 200 !

Doncs aquí entra en joc la eficiència del disseny... si "necessites" portar adherits al cul 1400 kg de metall amb una aerodinàmica nefasta (es a dir, un cotxe normal i corrent), possiblement no ho aconsegueixis. Si et conformes amb 450 kg de fibra i una aerodinàmica més intel·ligent, com el twike, parlaríem de un consum de:


cita:
The TWIKE LION Battery
Through the use of this new battery type, the proven TWIKE technology is taken to the next step of innovation. Lithium-ion manganese batteries currently offer the best ratio between energy density and price. The high load capacity, the fast loading capacity, virtually no memory effect, optimum performance in a wide temperature range and easy handling of this battery type take the TWIKE experience to a new dimension. A TWIKE LION Battery pack consists of 392 individual cells. It has a nominal voltage of 353 V and a load capacity of 4 Ah. A range of 150 can be reached with 5 battery packs consisting of a total of 1960 cells providing a total load capacity of 20 Ah. Each TWIKE is equipped with a central battery monitoring system. This monitoring system reports information like load capacity, voltage, battery temperature to the pilot via the display in the cockpit. The lithium-ion batteries can be charged after every trip.


És a dir, 20Ahx353v=7.060wh, que donen una autonomia màxima de 160 milles, uns 250 km.
Amb els teus 22.000 wh, podries fer un 780 km. Ara bé la gran pregunta és, fins a on estaries disposat a renunciar? renunciaries a la direcció assistida? a asseure 4 persones? al aire condicionat? renunciaries a les 4 rodes?.... ;-)

O poser...

Acceptaries poder moure el cotxe amb pedals? Acceptaries ser el centre d'atenció a tot arreu on vagis? acceptaries ser coherent amb el que penses?
Jo no ho he aconseguit.. el nostre cotxe, per molt que sigui el 5 places que menys gasta del mon, continua sent un oil burner... A mi em costa molt renunciar...

M'agradaria remarcar com apunt final  que els 22 kwh si es comparen amb un dipòsit de un vehicle dièsel són miserables! Cada litre de dièsel conté 11300wh útils, és a dir, que la bateria que proposes seria com un dipòsit de només dos litres de dièsel...

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 22.03.2010 a les 01:36:14


Roger Layola escrit a 22.03.2010 a les 01:28:11:

cita:
Doncs vaja, jo volia lograr uns 200 !

Doncs aquí entra en joc la eficiència del disseny... si "necessites" portar adherits al cul 1400 kg de metall amb una aerodinàmica nefasta (es a dir, un cotxe normal i corrent), possiblement no ho aconsegueixis. Si et conformes amb 450 kg de fibra i una aerodinàmica més intel·ligent, com el twike, parlaríem de un consum de:

[quote]The TWIKE LION Battery
Through the use of this new battery type, the proven TWIKE technology is taken to the next step of innovation. Lithium-ion manganese batteries currently offer the best ratio between energy density and price. The high load capacity, the fast loading capacity, virtually no memory effect, optimum performance in a wide temperature range and easy handling of this battery type take the TWIKE experience to a new dimension. A TWIKE LION Battery pack consists of 392 individual cells. It has a nominal voltage of 353 V and a load capacity of 4 Ah. A range of 150 can be reached with 5 battery packs consisting of a total of 1960 cells providing a total load capacity of 20 Ah. Each TWIKE is equipped with a central battery monitoring system. This monitoring system reports information like load capacity, voltage, battery temperature to the pilot via the display in the cockpit. The lithium-ion batteries can be charged after every trip.


És a dir, 20Ahx353v=7.060wh, que donen una autonomia màxima de 160 milles, uns 250 km.
Amb els teus 22.000 wh, podries fer un 780 km. Ara bé la gran pregunta és, fins a on estaries disposat a renunciar? renunciaries a la direcció assistida? a asseure 4 persones? al aire condicionat? renunciaries a les 4 rodes?.... ;-)

O poser...

Acceptaries poder moure el cotxe amb pedals? Acceptaries ser el centre d'atenció a tot arreu on vagis? acceptaries ser coherent amb el que penses?
Jo no ho he aconseguit.. el nostre cotxe, per molt que sigui el 5 places que menys gasta del mon, continua sent un oil burner... A mi em costa molt renunciar...

M'agradaria remarcar com apunt final  que els 22 kwh si es comparen amb un dipòsit de un vehicle dièsel són miserables! Cada litre de dièsel conté 11300wh útils, és a dir, que la bateria que proposes seria com un dipòsit de només dos litres de dièsel...
[/quote]

Ostres, això del TWIKE no ho havia vist enlloc, i mira que he estat mirant i remirant bateries, tecnologies, preus i fabricants ! Encara que la majoria de packs "caseros" que es veuen són de modelatge RC, per avionetes i demés en miniatura...

Tinc clar que el disseny del cotxe és molt important i no és el mateix convertir un cotxe que fer-ne un expressament per a ser molt més eficient.

Amb el meu actual cotxe, que en inmediat posaré en venda, ja es renuncia a moltes coses per reduir pes -Mazda MX5-, i la conversió que em plantejo, no molt seriosament tot sigui dit, és amb un altre MX5 de les primeres versions, NA, que pesa 950 Kg de sèrie, per això com a minim el tema del pes es pot contenir una mica respecte d'un turisme normal.
En quant a l'aerodinàmica, no és una molt bona opció, i menys encara amb una capota de lona per sostre...però això és un altre tema.

Em miraré això de la tecnologia TWIKE, sobretot per preus.

Moltes gràcies per la informació un cop més.

Iván.

títol: Re: Tecnologia de bateries
escrit per ivaniclixx a 22.03.2010 a les 01:39:01

Em responc: vaja, no havia entés bé, que el TWIKE és el vehicle! Que, per cert, si que havia vist llegint webs en alguna ocasió!

fòrum de vehicles elèctrics » Powered by YaBB 2!
YaBB © 2000-2008. All Rights Reserved.