www.esmuc.atmos.cat    
 CEST dimecres 8 d'abril 2020  
 
Hem comentat a classe, pels que no hagin pogut assistir, que un factor important a l'hora de situar-se sigui per un concert, sigui per un enregistrament, que hi ha una distÓncia dels instruments en que l'energia sonora provinent de manera directa i la que correspon a la reverberaciˇ dintre del recinte on ens trobem sˇn iguals. Aquesta distÓncia es coneix com el radi de reverberaciˇ i Ús un parÓmetre, sobretot, prÓctic, perquŔ Ús perfectament audible.
Hem fet alguns exercicis per a sentir-lo i trobar-lo, i n'hem derivat algunes consideracions d'ordre prÓctic:
 
a l'hora de situar-nos per a fer m˙sica de cambra ens interessa que cap dels executants quedi fora del radi de reverberaciˇ de cap dels altres, per˛ tanmateix el mÚs allunyat possible dels altres integrants, ja que aixÝ tindrÓ una mÚs bona percepciˇ de tots els elements rellevants a l'hora de tocar: prou detall per˛ tambÚ la distÓncia necessÓria per a jutjar bÚ la intensitat i articulaciˇ que fan els altres.
 
a l'hora d'enregistrar Ús la distÓncia amb la sÝntesi ˛ptima entre el detall i la fusiˇ. En la prÓctica sempre ens posarem mÚs a prop dels instruments ja que, al reprodu´r l'enregistrament s'afegirÓ encara la reverberaciˇ i la distÓncia de la sala d'audiciˇ, i hem de fer una concessiˇ a aquest fet, sense que sigui possible quantificar-la, perquŔ no podem predir en quines condicions l'enregistrament serÓ reprodu´t.

Δ Perill galetes! mÚs informaciˇ Δ